Waarom magnesium belangrijk is voor sporters

Magnesium is een mineraal dat verantwoordelijk is voor enorm veel processen in het lichaam en dan met name op het gebied van de spieren, zenuwen en bloedvaten. Magnesium zorgt er onder andere voor dat er energie wordt vrijgemaakt uit voeding, het verhoogt je weerstand tegen stress, het zorgt voor gezonde botten en tanden en het bevordert de gezondheid van je hart en de bloedvaten. Daarnaast zorgt magnesium er ook nog eens voor dat je goed slaapt.

Wat zijn de symptomen van een tekort aan magnesium?

Het zal niet snel gebeuren dat je een magnesiumtekort oploopt, omdat het in heel veel voedingsmiddelen voorkomt. Je kunt het mineraal vinden in volkorenbrood en volkoren graanproducten, in groente, noten, melkproducten, vlees en zelfs in water. Een tekort komt met name voor bij mensen waarbij de nieren of darmen niet goed functioneren. Wanneer je een magnesiumtekort hebt kunnen de volgende klachten optreden:

• Rusteloze benen
• Spierkrampen
• Zwakte in de spieren
• Een nerveus gevoel
• Lusteloosheid
• Een laag libido
• Koude handen en voeten

Waarom hebben sporters meer behoefte aan magnesium?

Sporters vragen over het algemeen meer van hun lichaam dan een gemiddeld mens doet. Deze intensieve levensstijl zorgt ervoor dat de magnesiumwaarde in het lichaam wordt verlaagd. Er wordt enorm veel van de spieren gevraagd, waardoor er extra magnesium nodig is. Daarnaast verliezen sporters ook nog eens veel magnesium via zweet. Om deze reden ligt de magnesiumbehoefte van sporters zo’n 10 tot 20% hoger dan het gemiddelde. Bij een tekort aan magnesium zullen sporters dus eerder last krijgen van de spieren en dit zal de fysieke prestatie dusdanig verminderen.

Magnesium is een mineraal dat oplosbaar is in water en is heel erg belangrijk voor de energieproductie. Wanneer je een tekort krijgt aan mineralen en vitaminen die in water oplosbaar zijn, zoals magnesium, maar ook zink, natrium, kalium en B vitamines, leidt dit tot minder goede prestaties van het lichaam. Spierkrampen is een vervelend gevolg van een tekort aan magnesium. 

De voordelen van extra magnesium voor sporters

Magnesium zorgt ervoor dat je spieren sterk en soepel blijven. Als fanatieke sporter vraag je enorm veel van je lichaam en je spieren en het is erg belangrijk dat je dit goed onderhoudt. Allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk magnesium binnenkrijgt via je voeding. In spinazie zit bijvoorbeeld enorm veel magnesium. Toch kan het zinvol zijn om extra magnesium via een supplement te nemen.

Tijdens het sporten verlies je namelijk ook weer veel magnesium. Zweet bestaat naast water namelijk ook uit mineralen, en één van die mineralen is magnesium. Niet iedere sporter verliest evenveel magnesium, dit verschilt per persoon. Om het tekort aan magnesium weer aan te vullen, kun je gebruik maken van een supplement of olie. 

Hoe kun je magnesium het beste suppleren?

Als het je niet lukt om voldoende magnesium uit je voeding te halen, kun je ervoor kiezen om een magnesium supplement te nemen. Er zijn verschillende manieren om extra magnesium in te nemen. Je kunt kiezen voor een supplement, maar je kunt ook de keuze maken voor magnesiumolie. Het nadeel van magnesium supplementen is dat het slecht opgenomen wordt door het lichaam. Zo’n 60 tot 70% wordt gewoon niet opgenomen en als afvalstof via de nieren weer uitgescheiden. Daarnaast zorgen magnesium supplementen ook nog eens voor vervelende bijwerkingen, zoals maagpijn, buikpijn, diarree en vermoeidheid. Een betere oplossing, die al door veel sporters wordt omarmd, is om magnesium rechtstreeks via de huid op te laten nemen. 

Magnesiumolie

Magnesiumolie is een vloeibare vorm van magnesium die rechtstreeks via de huid wordt opgenomen en supersnel in je bloedbaan terecht komt. Op deze manier worden je maag en nieren niet belast en heb je geen last van bijwerkingen. Deze olie bestaat uit magnesiumvlokken aangemengd met gekookt water. Het is geen echte olie, het wordt alleen zo genoemd omdat het als olie aanvoelt. In principe kun je de olie overal op je lichaam aanbrengen, maar het wordt het snelst opgenomen via je voetzolen, liezen of oksels. Bij spierpijn kun je het rechtstreeks op de pijnlijke plek aanbrengen en het zal direct zorgen voor verlichting.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *