Feitjes over het gebruik van de sauna

Intelligentie

Jazeker, je wordt slimmer! De sauna zorgt ervoor dat naast de neurotransmitters adrenaline en noradrenaline ook acetylcholine vrijkomt. Dit stofje verbetert de informatiestroom tussen de afzonderlijke zenuwcellen in je hersenen. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller!

Huidaandoeningen

Met huidproblemen kan de sauna zeer nuttige zijn. Doorbloeding en nierfunctie worden flink aan het werk gezet en het immuunsysteem wordt verstekt. Natuurlijk zal je niet genezen, maar als aanvullende therapie is het zeer aan te bevelen.

Zwangerschap

Als je voor je zwangerschap al regelmatig gebruikt maakte van de sauna, kun je dat tijdens je ongecompliceerde zwangerschap rustig voortzetten. Een zwangerschap is geen ziekte en er is daarom ook geen enkele reden om niet meer naar de sauna te gaan. Je hardwerkende lichaam wordt verlicht van gespannen en verkrampte spieren door de warmte. Doordat de spieren van het geboortekanaal soepel en zacht worden, zal je bevalling ook prettiger kunnen verlopen. Vroeger baarden de vrouwen in het koude noorden hun kind zelfs in de sauna! Deze sauna werd natuurlijk wel iets minder heet gestookt als gebruikelijk. Vraag altijd even advies vooraf aan je begeleidende arts of verloskundige.

Senioren

Het maakt niet uit hoe oud je bent, de sauna is voor iedereen goed. Senioren die goed ter been zijn en zich fit voelen, zijn zeer gebaat bij de sauna. De oude wordende huid en de strammer wordende gewrichten krijgen een heerlijke oppepper. Daarnaast heeft de sauna een sociale functie, je ontmoet veel mensen die allemaal dezelfde hobby hebben; een rondje sauna!

Het stoombad

Tussen deze faciliteiten is een groot verschil van klimaat. In de saunacabine hangt een droge lucht met een lage luchtvochtigheid. De temperatuur in de saunacabine kan oplopen tot 100 graden. Doordat het lichaam goed kan transpireren in de droge lucht, kan je er ongeveer 10 à 15 minuten inblijven. In de stoomcabine hangt een dichte mist. Vaak zijn er essentiële oliën van dennen, eucalyptus of mint toegevoegd aan de mist voor een weldadige uitwerking op de luchtwegen. De temperatuur in de stoomcabine ligt rond de 45 graden. Doordat je lichaam door de hoge luchtvochtigheid niet kan afkoelen door te gaan zweten, zal je lichaam net zo goed opwarmen als in een saunacabine. Het is dan ook heel belangrijk dat je ook goed afkoelt na het stoombad.

Infrarood

Een cabine met infrarood-lampen. In een infrarood-cabine wordt je lichaam verwarmd door de lampen die om je heen zijn gesitueerd, dus niet door een kachel. Infraroodstraling dringt diep in je lichaam. Door een diepe werking is de cabine uitermate geschikt voor de behandeling van stijve spieren, spierpijn en andere kwaaltjes die baat hebben bij warmte. De doorbloeding wordt verbetert en de zere plek zal ontspannen. Na het bezoek aan de infrarood cabine is het niet gewenst om te koelen met koud water. Door het samentrekken door de kou van de spieren, de huid en je bloedvatenstelsel zal de inwerking van de infrarood teniet gedaan worden. Een lauw/warme douche is voldoende. De infrarood-cabine is een uitstekende voorbereiding op een massage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *